Brainwriting és una tècnica de creativitat inventada per Horst Geschka i col·legues del Batelle Institute.
Procediment
De cinc a vuit participants seuen al voltant d’una taula, cada un amb un llapis i un bloc de paper.
- El líder del grup presenta un repte al grup i escriu l’enunciat del repte en un lloc on tots el puguin veure. El grup el discuteix per assegurar-se que tots els participants l’entenen.
- Si encara no s’ha iniciat la pila, es crea fent que cada persona escrigui quatre idees, cada una en un full de paper, i posant-los a continuació, cap per avall, al centre de la taula.
- Els participants treuen un full de la pila i hi afegeixen idees o comentaris.
- Sempre que volen, tornen a posar a la pila, cap per avall, el full de paper amb el que han estat treballant, n’agafen un altre, i afegeixen més idees al nou full.
- En qualsevol moment, si ho prefereix així, un participant pot començar un nou full del seu propi bloc i, en el moment oportú, afegir-lo a la pila.
- Al cap de 20-30 minuts, s’acaba el procés, i es recullen els fulls d’idees per avaluar-les posteriorment.
Hi ha variants òbvies com usar targetes separades o Post-it, un per a cada idea en comptes de fulls. Fer-ho amb fulls pot proporcionar un millor estímul a les idees, però fer-ho amb targetes o Post-it pot simplificar la subsegüent classificació d’idees, agrupar-les, etc.
Característiques del Brainwriting
- Funciona bé amb grups de gent que no es coneixen.
- Genera forces alternatives
- Permet la crítica constructiva i construir sobre les idees dels demés.
- Facilita la discussió d’alternatives.
- Permet que surtin alternatives disbarat, que podrien funcionar.
Variants del Brainwriting
Altres variants són:
Bibliografia
- © John Martin, adaptat de VanGundy, A.B. (1988), ‘Techniques of Structured problem Solving‘, Van Nostrand Reinhold, V4.34.
- © Pojasek & Associates
- © Sèrie Tècniques de creativitat d'innovaforum
- Referència adicional: TeachSam Arbeitstechniquen