Tres dies per aprendre a emprendre: viure l’experiència de ser emprenedor al Campus Ítaca de la UAB – Universitat Autònoma de Barcelona. Del 2 al 4 de juliol, amb 11 noies i nois de 15 anys, seleccionats pel seu excel·lent expedient acadèmic, entre altres criteris.
Per on comencem? Pels objectius 🎯. Clars i ben entesos per tots. I a partir d’aquí, conceptes econòmics i com s’interrelacionen, la importància del client i la necessitat de dissenyar una estratègia per satisfer els seus desigs i necessitats com a clau de l’èxit de la nostra empresa.
I a continuació? A jugar! El gamificació ens permet fer viure l’experiència de tirar endavant una empresa i ens genera sentir una sèrie d’emocions que d’altra manera mai imaginaríem. Fer-ho en equip ens fa posar en joc una sèrie de competències necessàries per emprendre: escolta, comprensió, argumentació, negociació, acord,… La tensió de la presa de decisions, la incertesa, precedeixen a la satisfacció d’assolir els objectius, en competició amb els demés.
Des d’Innovaforum hem compartit el plaer d’impartir-lo amb la professora Carme Casablancas, co-autora del joc Biznelis que ens permet transformar en experiència viscuda el que sense el joc seria un coneixement teòric que no deixaria gaire petjada.
Model de Negoci i nous Aprenentatges
Comencem el segon dia amb reflexió: sense reflexió no hi ha aprenentatge. Després treballem els ODS, –Objectius de Desenvolupament sostenible-, encaixant-hi aspectes de negoci, discernint bones i males pràctiques. I, aprenem a identificar els components del Model de negoci (Business Model Canvas) amb les mateixes cartes del joc, perquè el gaudi faci arrelar el coneixement.
La clau és el “Perquè?“. Perquè volem crear la nostra empresa? Tenint clar l’objectiu vital, posem en pràctica una segona partida, amb nous equips i nous reptes a assolir.
Tota la seva experiència queda plasmada en un mural (Business Progress Canvas), que ens serveix per recollir, amb les seves aportacions, tota l’experiència viscuda i estructurar-la per consolidar els aprenentatges.
I el tercer dia el remat final: sintetitzar i presentar l’experiència viscuda davant d’un auditori de més de 200 persones, juntament amb els altres grups participants en el Campus, un elevator-pitch en el que han excel·lit i rebut aplaudiments. Aprendre a emprendre, una experiència que segur que no oblidaran i de la que, amb els anys, n’aniran usant els aprenentatges. Força, i sort!
El Campus Ítaca de la UAB
El Campus Ítaca està gestionat des de fa 21 anys per la Fundació Autònoma Solidària de la UAB, amb el suport del Santander Universidades. Està destinat a noies i nois amb excel·lent expedient acadèmic que han acabat 3r d’ESO. El seu objectiu d’incentivar-los a continuar la seva formació un cop finalitzada l’etapa obligatòria i acostar l’alumnat i les famílies a la Universitat.