Clau

Tècniques de creativitat

Serendipity

És una tècnica imaginativa que va ser molt popular entre els intel.lectual dels anys 70. Pren el seu nom de l'antic nom de Sri Lanka, a través d'un conte d'Horace Walpole.

Se suposa que allà hi van viure uns princeps, savis i amics entre si, que emprenien expedicions a l'interior de l'illa a la recerca de determinats objectes o elements concrets. Doncs bé, no els trobaven mai; però sempre tornaven amb altres objectes, iguals o més útils, encara que generalment per a altres propòsits.

Es tracta de vèncer la nostra peresa mental, trencant a la vegada les nostres defenses lògiques, conscients i seqüencials, per mitjà de troballes senzillament inesperades; només així podrem trobar aspectes inesperables de la realitat.

El procediment

L'ús de catàlegs de venda per correu, de grans magatzems, etc és proverbial. Un cop enunciat clarament el que pretenem "trobar" (com els princeps), obrim el catàleg per una pàgina qualsevol.

Què té a veure amb el disseny d'un nou procés informàtic, que ens hem proposat com a tasca, un joc de te fabricat a la República Popular de Xina, de dotze tacetes i plats, un element més gran - la tetera -, una gerra per a la llet, una sucrera amb una ranura per a la cullereta; decorat amb dragons, amb el fons de les tasses traslluint un rostre femení, etc?

S'utilitzen també diccionaris, transparències desenfocades, la Biblia, les tragèdies de Shakespeare... Es pot utilitzar qualsevol llibre o document que es tingui a ma.

En la segona fase la pregunta és:

  • Què te a veure...?
  • Què suggereix..?
  • S'ha d'aplicar a cada detall, per minúscul que sembli del "object trouvé"; cuidadosament, registrant escrupulosament cada relació trobada, per ridícula o absurda que sembli.

    La descodificació ha de ser minuciosa i imaginativa: el fons de les tasses ens suggereix la transparència que hem de donar al procés, possiblement responsabilitat d'un empleat femení; i així, poc a poc, tot.

    En la tercera fase, la de l'explotació, es tracta de portar a termes totalment pràctics cada punt del treball anterior.

    En la seva gestió

    Pot utilitzar aquesta tècnica no només per idear nous productes, serveis o "quadres de solucions", sinò també per trobar sortides; quan se senti "acorralat" per una situació massa determinada (una negociació esgotada o un problema aparentment "insoluble", dels que es pensa que "cal deixar-lo").

    Obri qualsevol llibre a l'atzar i fixi's, per exemple, en la primera paraula de la pàgina parell. Treballi per trobar-li relacions amb el seu tema i en veure què en surt d'aquestes relacions. Anoti, anoti... Vegi ara la pàgina senar i faci el mateix.

    Ara relacioni ambdues paraules entre sí, respecte el problema, i intenti fer bisociacions.

    Naturalment, "allunyi's" tant com calgui del sentit literal de les paraules.

    Quan cregui que ha esgotat les possibilitats, obri el llibre per una altra banda. Les vegades que calgui.

    Com a mínim, al final d'aquest exercici vostè sabrà molt més del seu problema. I, potser, al dia següent, dominarà sensiblement més la situació; li semblarà una altra.

    © Julian Plana Pujol, "Creatividad en la gestión", Cuadernos ESCA de gestión de sucursales, Serie/Desarrollo de Recursos Humanos, nº 13, Confederación Española de Cajas de Ahorros, Madrid, 1988
    * Reproduït amb autorització de l'autor *
    Traducció: innovaforum.com

    El terme Serendipity

    El terme Serendipity segons alguns autors (Van Andel, P. "Serendipity: Expect also the unexpected" Creativity & Innovation Mgmt, 1992) el va encunyar l'any 1754 Horace Walpole, a partir de les seves cartes en les que referenciava un conte italià del 1557, "Peregrinaggio di tre figlioli del Re di Sendippo". En ell es parla de tres princeps que en viatjar van anar descobrint moltes coses per casualitat i mitjançant dosis de sagacitat (Maria Molina: ... sagacitat de veure més enllà del que és obvi ... ).

    Es tradueix per "serendipitat" o "serendipisme" i es defineix com "trobar el que no es busca". Té dos atributs: oportunitat + percepció (sagacitat). Oportunitat de trobar-se amb quelcom diferent, nou, no esperat + capacitat per a veure / reflexionar / percebre quelcom positiu i/o útil i explicar-ho.

    © José M. Vicente Gomila - TRIZ XXI

    Tornar a Clau Tècniques de creativitat

    © innovaforum.com