Clau

Tècniques de creativitat

Paraula a l'atzar

És la més simple de totes les tècniques creatives. És molt poderosa però sembla totalment il·lògica. Suposem que tenim un focus creatiu sobre el que necessitem la aportació d'idees noves Llavors introduïm una paraula que no tingui cap connexió amb la situació i la unim a aquesta. Per exemple, reflexionant sobre el fumar cigarretes podríem fer:

cigarreta PO semàfor

A partir d'aquesta juxtaposició tractem d'elaborar idees noves.

Qualsevol persona que apliqui la lògica tradicional senyalarà quant absurda és aquesta iniciativa. Si la "paraula" s'escull realment a l'atzar, servirà d'ajuda per a qualsevol tema. De la mateixa manera, qualsevol paraula funcionaria amb qualsevol focus escollit. O sigui, que qualsevol paraula serveix per a qualsevol tema. Això sembla el "colmo" de l'il·lògic.

El cervell és tan eficient per establir connexions que encara que la paraula que s’incorpora a l’atzar sembli molt remota, el cervell establirà les connexions necessàries per tornar a l’àrea del focus.

En la història de les idees hi ha molts casos en que un fet casual va semblar desencadenar una important idea nova. Però això només passa si hi ha una ment "preparada" que ha estat pensant en el tema. Un exemple clàssic és la història de Newton. Estava llegint sota un arbre quan li va caure una poma al cap. Suposadament, aquest fet va "desencadenar" la idea que la gravetat és una "força".

Hem d’asseure’ns a sota un arbre a esperar que ens caiguin pomes al cap? Si ho féssim així, el procediment seria totalment passiu. La paraula a l’atzar equivaldria a posar-se a sota l’arbre i sacsejar-lo.

La paraula ha de ser a l’atzar. Si l’escollíssim, ho faríem segons els nostres hàbits i ja no hi hauria provocació.

El mètode

  1. Quan estiguis buscant un enfocament nou per a un problema, fes aparèixer una paraula a l’atzar.
    • Obre un diccionari en una pàgina a l’atzar i agafa la primera paraula de la pàgina de la dreta
    • Posa el dit a ‘atzar damunt del diari i agafa la paraula que quedi senyalada
    • És important quedar-se amb la primera que surti i treballar-la.
    • Elaborat o aconsegueix una llista de paraules. Canvia-la periòdicament.
  2. Pensa en una varietat de coses que estan associades a la paraula que t’hagi sortit.
  3. Força les connexions amb el teu focus
  4. Fes una llista de les teves idees. Altrament, no les recordaràs.

Alguns exemples

Cigarreta PO Semàfor

Aquesta provocació va dur a l’idea d’imprimir una banda vermella al voltant de la cigarreta, a certa distancia del filtre. Aquesta banda serveix per indicar la "zona de perill". Si deixes de fumar abans d’arribar a la banda, fumar és menys perjudicial, ja que la darrera part de la cigarreta és la més nociva. A més, la persona té un cert sentit de transgressió.

Augmentar les vendes PO ampolla

Les ampolles es poden omplir. Fins a quin punt escoltem els clients? No hauríem de deixar que aquests ens omplin amb les seves necessitats i desigs reals?

Les ampolles d’aigua es venen en paquets de 6. Podem canviar la manera com empaquetem els nostres productes d’una manera que ens permeti diferenciar-nos dels altres?

Abans quan tornaves una ampolla de vidre et retornaven els diners de l’envàs. Podem fer d’alguna manera que el client obtingui un retorn per usar els nostres serveis?

Màquines expenedores PO casino

Aquesta provocació va portar a la idea que la màquina "temptés" als que passen pel costat a l’estil de la ruleta. Introdueixes la moneda, esculls el producte i la ruleta gira. Si s’atura al número adequat, la compra et surt de franc.

Tornar a Clau Tècniques de creativitat

Bibliografia
© Edward de Bono, El pensamiento creativo
© Michael Michalko Thinkertoys, Ed. Gestión 2000, Barcelona, 1999.
Traducció i adaptació: innovaforum.com